Különbségek

A kiválasztott változat és az aktuális verzió közötti különbséget mutatjuk.

Összehasonlító nézet linkje

internet_a_csaladban [2006/07/05 07:31] (aktuális)
sorszám 1: sorszám 1:
 +[[A honlapok honlapja - az országos egyházi portál]] << [[Tartalomjegyzék]] >> [[Internet az oktatásban]]
 +----
 +===Internet a családban===
  
 +A technika vívmányainak családjaink, közösségeink mindennapjaiban is meg kell találniuk a megfelelő helyüket. Nem jó kimaradni a televízió, számítógép és Internet kínálta újdonságokból, de nem szabad túl nagy szerepet sem kapniuk az életünkben. Egy egészséges családban időt kell szánnunk egymásra, közös beszélgetésre és étkezésre, játékra és tanulásra. Sokszor többet ér egy jó kirándulás, mint a gép előtt töltött órák sokasága. Mindenekelőtt a család felnőtt tagjainak kell pontosan tudniuk, hol van a modern kommunikációs technika helye a saját maguk életében – így mutathatnak példát mutatni gyerekeiknek, és húzhatják meg bölcsen a határokat, amelyeken a gyerekeknek nem jó túllépniük.
 +
 +A gyerekek esetében fokozottan igaz, hogy az ésszerűség keretein belül tartó korlátokra, jó mintára, példára van szükségük, hogy szenvedélybeteggé válás nélkül hódolhassanak hobbijuknak //(C. Zehender, C. Filker: Surfen, chatten, spielen, zappen. Wie Sie die Welt Ihrer Kinder besser verstehen. Oncken, Wuppertal, 2001)//.
 +
 +Az Internet térhódításának néhány esztendeje alatt már kellő mértékben meggyőződhettünk róla, hogy bizony a Hálózat egy olyan ajtót nyit a világra, amelyen át válogatás nélkül áramlik az információ. Azaz gyermekünk egy kis jártasság megszerzése után nemcsak az őt fejlesztő, okosító, jobbító oldalakra látogathat el szörfölése során, hanem könnyedén odatévedhet olyan weblapokra is, amelyeknek információitól óvjuk-védjük őket a világban.
 +
 +Például robbanószerkezetek, fegyverek előállítási technikáitól elkezdve a szexfotókon át a drogkereskedelemig. Anonim chat-es ismerkedéseik során könnyen aberrált, beteg emberek hálójába kerülhetnek (a „cukros bácsi” internetes változata), és hosszan folytathatnánk a sort. A kérdés az, hogy mit tudunk tenni az ellen, hogy gyerekeink ilyen és ehhez hasonló, számukra káros információkhoz jussanak? A legfontosabb a problémával való bátor szembenézés és annak tudatosítása, hogy ez egy létező gond. Meg kell beszélni a gyerekekkel is, hogy milyen veszélyek leselkednek rájuk. Hasonlóan a televízióhoz – ahol már szinte korlátlanul, délutáni illetve főműsoridőben is gátlástalanul szórják gyermekeink nyakába a szemetet, tippeket adva az összes elképzelhető devianciára –, a számítógép is egy veszélyes zóna, azonban van rajta egy gomb, a be- és kikapcsolás gombja! Ha a gyerek szabályozott módon használ számítógépet, Internetet és nem szünet, illetve válogatás nélkül, akkor az nem káros, hanem javára válik. Sok-sok jó, tartalmas oldalt kell neki megmutatni, és így érdeklődését felkelteni. Emellett nagyon fontos, hogy időt szakítsunk rá, és mindig megbeszéljük, hogy miket nézett és talált az adott napon, az hogyan tetszett neki stb.
 +
 +Külföldön léteznek már a „szülőket segítő, illetve megnyugtató” különféle filterek, melyek megszűrik az Internet állományát, és csak olyan oldalakat engednek lehívni, melyeknek tartalmát előzőleg gondos felnőtt szemek ellenőrizték.//(D. N. Greenfield: Suchtfalle Internet. Walter, Düsseldorf, 2000 (Kapitel 11. Cyberkids – Wie Sie Ihre Kinder vor den Gefahren des Internet schützen))// Gyerekek számára készítenek nekik szóló, korosztályi keresőrendszereket is, melyek szintén azt hívatottak szolgálni, hogy a gyerek ne juthasson számára káros információkhoz, illetve olyan területen maradjon szörfölése során, mely épülésére szolgálhat. Ezek mellett a „szamárvezetők” mellett azonban rendkívül fontos megtanítani a gyereket a szelektálni tudás képességére, ami nem könnyű feladat. Olyan útjelzőket kell a gyerekeknek átadnunk, melyek segítik őket eligazodni az információs szupersztrádán.
 +
 +Mint az élet számos területén – a gyermek helyes fejlődése érdekében – itt is elengedhetetlen a szülői példamutatás. Ha a gyerek azt látja, hogy szülei órákig „lógnak a hálón” és közben teljesen kikapcsolják a külvilágot – jelen esetben a családot –, nehezen várható el tőle másfajta viselkedés. Jó példákkal azonban helyes mederben tartható a bontakozó gyermeki kíváncsiság. Mutassuk meg nekik, hogy milyen oldalakat nézünk meg szabadidőnk megtervezése esetén, hol olvasunk friss híreket, merre barangolunk mi az Interneten.
 +----
 +**Keretes rész**
 +  * [[Honlapok gyerekeknek (és szüleiknek)]]
 +  * [[Mire használhatjuk az Internetet a családban?]]
 +
 +----
 +[[A honlapok honlapja - az országos egyházi portál]] << [[Tartalomjegyzék]] >> [[Internet az oktatásban]]
internet_a_csaladban.txt · Utolsó módosítás: 2006/07/05 07:31 (külső szerkesztés)
 
Hacsak máshol nincs egyéb rendelkezés, ezen wiki tartalma a következő licenc alatt érhető el: CC Attribution-Noncommercial-Share Alike 3.0 Unported
Recent changes RSS feed Donate Powered by PHP Valid XHTML 1.0 Valid CSS Driven by DokuWiki